Σημεία ομιλίας του Προέδρου της Δημοκρατίας κ.Προκοπίου Παυλοπούλου κατά τα αποκαλυπτήρια του Ανδριάντα του Μακαριστού Μητροπολίτη Κισσάμου και Σελίνου Κυρού Ειρηναίου Γαλανάκη

Τιμούμε σήμερα την Ιερή Μνήμη του Μεγάλου Τέκνου της Κρήτης, του Μακαριστού Μητροπολίτη Κισσάμου και Σελίνου Κυρού Ειρηναίου Γαλανάκη, με την τοποθέτηση του Ανδριάντα του στην Πλατεία του Δημαρχείου της Πόλης σας. Διότι ο Μακαριστός Μητροπολίτης Ειρηναίος Γαλανάκης, ο επονομαζόμενος και «Παππούς της Κρήτης», υπήρξε Μέγας Ιεράρχης της Ορθοδοξίας και βαθύτατος Ανθρωπιστής. Με τα έργα του και την βιoτή του συνέβαλε καθοριστικώς στην ανάδειξη του Δήμου Κισσάμου, αλλά κυρίως του ανθρωποκεντρικού μηνύματος της Ορθόδοξης Πίστης μας, πολύ πέραν των συνόρων της Πατρίδας μας.

  1. Ας μου επιτραπεί στο σημείο αυτό να υπενθυμίσω το καίριας σημασίας γεγονός, ότι τις απόψεις του Μακαριστού Μητροπολίτη Κισσάμου και Σελίνου κυρού Ειρηναίου Γαλανάκη χαρακτήριζαν η ασίγαστη έγνοια για την Κοινωνική Δικαιοσύνη, για την συνάντηση και τον διάλογο της Ορθοδοξίας με την σύγχρονη Επιστήμη, για τις συλλογικές δράσεις προς ανακούφιση του ασθενέστερου συνανθρώπου μας και για την διακονία της Εκκλησίας προς τον Άνθρωπο.

  2. Η σημαντικότερη παρακαταθήκη που μας άφησε είναι το μεγάλο μήνυμα της «Επανάστασης των Συνειδήσεων», όπως είναι και ο τίτλος ενός ολιγοσέλιδου αλλά πυκνότατου σε νοήματα βιβλίου του. Η «Επανάσταση των Συνειδήσεων», κατά τον Ειρηναίο, σημαίνει -όπως εύστοχα συμπυκνώνει ο σημερινός Γενικός Διευθυντής της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης, κ. Κωνσταντίνος Ζορμπάς- «την αναθεώρηση που έχομε να κάμομε στην ίδια τη δομή της σκέψης μας και της συνείδησής μας, για να μπορούμε να δούμε όχι μόνο καθαρές και παρθένες τις αιώνιες αξίες της ζωής, αλλά και για να μπορούμε να συλλάβομε τα νέα οράματα, τις νέες πραγματικότητες, που σχηματίζονται σιγά-σιγά σαν παγκόσμια συνείδηση στο σημερινό κόσμο». Σταθερή πεποίθηση του Ειρηναίου υπήρξε πως η σημερινή κρίση του Κόσμου δεν θα υπερνικηθεί μόνο με πολιτικές και οικονομικές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες πρέπει ασφαλώς να γίνουν, ούτε με τις τεχνολογικές αλλαγές που επέρχονται με ταχύτατους ρυθμούς, αλλά ότι προπάντων απαιτείται μια βαθιά πνευματική αλλαγή, μια θεμελιακή «επανοικοδόμηση» του Ανθρώπου. Με βάση αυτή του την πεποίθηση, ο Ειρηναίος απηύθυνε μήνυμα προς τον Τόπο μας και τον Λαό μας, που συνιστούσε εγερτήριο ψυχών και συνειδήσεων.

  3. Ο Ειρηναίος πάντοτε συνέδεε τα μηνύματα της Ορθόδοξης Πίστης μας με αρχές και αξίες που θάπρεπε, κατά την γνώμη του, να χαρακτηρίζουν την ατομική αλλά και την συλλογική μας ζωή. Είναι χαρακτηριστικό το ακόλουθο απόσπασμα από επιστολή, την οποία απηύθυνε προς την εφημερίδα «Χανιώτικα Νέα», την Πρωτοχρονιά του 1995, με τίτλο «Τα Χανιά πρέπει να ζήσουν και να πρωτοπορήσουν…»: «Να ξαναβρούμε το Πνεύμα του Θερίσου. Μα το πνεύμα του Θερίσου το εμπνεύσανε μεγάλα εθνικά Ιδεώδη, της Ελευθερίας και της Αποκατάστασης του Ελληνισμού και τα ενσαρκώνανε άνθρωποι της Κρήτης, με γνήσια και τίμια Πατριωτικά αισθήματα. Τα σημερινά ιδεώδη είναι να μη δουλεύωμε τη Γη μας, να μη κάνωμε παιδιά, και να μας φέρνουν τα Διπλώματα Σπουδών στο σπίτι μας. Και για τα ιδεώδη αυτά, δυστυχώς, δουλεύουνε πολλοί – ποιος θ’ αλλάξει, λοιπόν, αυτό το στείρο και αρνητικό πνεύμα και θα στρέψει το ρωμαλέο και δημιουργικό Πνεύμα της Κρήτης και όλου του Ελληνισμού σε γνήσια και δημιουργικά οράματα και έργα του Λαού μας;». Είναι προφανές ότι ο σπουδαίος αυτός Ιεράρχης ήθελε να εμπνεύσει όλους εμάς, τους Έλληνες –διαχρονικώς και όχι μόνον τους συγκαιρινούς του- να πράττουμε το ορθό και το δύσκολο, καθώς επιτάσσει η Ιστορία μας και ο προορισμός μας.

Αιωνία η Μνήμη του.