ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Συγχαίρω την Εθνική Επιτροπή για την UNESCO , για το έργο της γενικότερα, αλλά και για την πρωτοβουλία την οποία παίρνει να βραβεύσει δασκάλους της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι υπηρετούν σε παραμεθόριες περιοχές.
Επιτρέψατέ μου τώρα να απευθυνθώ σ’ εσάς. Θέλω να ξέρετε ότι στην εποχή μας, σ΄ αυτή τη δύσκολη εποχή, ο δάσκαλος αποκτά ξανά το νόημα του. Ιδίως ο δάσκαλος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Ζούμε σε μία εποχή όπου η οικονομική κρίση, η παγκόσμια οικονομική κρίση, έχει αλλάξει τα δεδομένα σχετικά με την σχέση ανθρώπου και οικονομίας. Γνωρίζετε ότι η Δυτικού τύπου Δημοκρατία, η Αντιπροσωπευτική Δημοκρατία και ο πολιτισμός της Δύσης, ιδίως δε ο Ευρωπαϊκός Πολιτισμός που κατάγεται από τον Ελληνικό Πολιτισμό, προϋποθέτουν ότι το οικονομικό σύστημα υπάρχει για να υπηρετεί τον Άνθρωπο, ώστε να γίνει σεβαστή η αξία του και να απελευθερωθεί ο Άνθρωπος, για ν΄ αναπτύξει την προσωπικότητά του σύμφωνα με τις δυνατότητές του.
Δεν έχει νόημα η οικονομία και η ανάπτυξη αν δεν υπηρετούν τον Άνθρωπο. Τα τελευταία χρόνια, σε παγκόσμια κλίμακα, μέσα από στρεβλώσεις που έχουν παρατηρηθεί και μέσα από την αλόγιστη και χωρίς έλεγχο κυριαρχία των αγορών, το «οικονομικό» επικρατεί του «θεσμικού» και κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις τείνει να συνθλίψει τον Άνθρωπο. Ιδίως στα πρώτα του χρόνια, όταν πρέπει να διαμορφωθεί η προσωπικότητά του και όταν πρέπει να γίνει περισσότερο σεβαστή η αξία του. Εκεί είναι ο ρόλος σας. Ο ρόλος του δασκάλου, μ΄ όλη τη σημασία της λέξης, να διαμορφώσει ψυχές, να διαμορφώσει προσωπικότητες, έτσι ώστε να μπορέσουν ν΄αντισταθούν και να αναδείξουν τις αξίες εκείνες, που εμείς σαν Έλληνες υπηρετήσαμε και οφείλουμε να υπηρετήσουμε μέσα στον Ευρωπαϊκό χώρο, όπου είναι η θέση μας.
Γιατί έχω πει πολλές φορές και το επαναλαμβάνω – και θα το επαναλαμβάνω δίχως να κουράζομαι, άσχετα αν μερικοί θα το θεωρούν ότι είναι μια εμμονική αντίληψη – η Ελλάδα θα πορευτεί στην Ευρώπη και την Ευρωζώνη. Και μαζί με τους άλλους Ευρωπαϊκούς λαούς, θ΄ αγωνισθεί ώστε η Ευρώπη να ξαναβρεί τις αρχές και τις αξίες, πάνω στις οποίες στηρίχτηκε , όπως την οραματίστηκαν οι Ιδρυτές της.
Ο ρόλος σας σ΄ αυτήν την αποστολή, ιδίως στους δύσκολους καιρούς, είναι κυρίαρχος. Ξέρω τις δυσκολίες υπό τις οποίες εργάζεσθε. Αλλά να είστε υπερήφανοι γιατί η αποστολή σας, μέσα από αυτές τις δυσκολίες, είναι καθοριστική για το Λαό και το Έθνος.
ΑΡ. ΜΠΑΛΤΑΣ: Θα συμφωνήσω απολύτως με τον κ. Πρόεδρο. Θα συγχαρώ και εγώ την UNESCO και εσάς. Να θυμίσω απλώς ότι τόσο ο κ. Πρόεδρος όσο και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, ο κ. Κουράκης, εγώ και οι άλλοι συνάδελφοι εκεί είναι δάσκαλοι, αλλά είναι δάσκαλοι – αν μου επιτρέπετε – σε πιο εύκολες ηλικίες. Θαυμάζω τη δουλειά των ανθρώπων που δουλεύουν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση περισσότερο – αν επιτρέπετε – από αυτών που δουλεύουν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και ακόμα περισσότερο από αυτών που δουλεύουν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Εσείς ξεκινάτε από τα παιδιά της μικρότερης ηλικίας. Οι πρώτες τους εμπειρίες από την περιπέτεια της μάθησης προέρχονται από εσάς. Και όταν αυτή η προσπάθεια γίνεται σε περιοχές δύσκολες, δυσπρόσιτες, με όλων των ειδών, επιπροσθέτως, τις δυσκολίες που περνάει η χώρα τότε το έργο σας είναι πραγματικά έργο το οποίο αξίζει να το θαυμάζουμε και να το ενισχύουμε με κάθε τρόπο. Είχα την ευκαιρία και έχω την ευκαιρία να επισκέπτομαι διάφορα σχολεία στη χώρα. Δυστυχώς οι χρόνοι είναι τέτοιοι και τα σχολεία τόσα πολλά ώστε δεν είναι δυνατόν να τα επισκεφτούμε όλα. Αλλά διαπιστώνω ότι σε κάθε σχολείο υπάρχει μια φλόγα, μια ζωντάνια, μία δημιουργική δύναμη που κρατάει την Ελλάδα όρθια σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες και ταυτόχρονα προετοιμάζει το μέλλον αυτής της χώρας στο πλαίσιο που είπε ο κ. Πρόεδρος. Σας συγχαίρω και σας ευχαριστώ για την προσφορά σας.-